Friday, January 21, 2011

Budi Bahasa Budaya Kita

Salam perpaduan, salam sayang dan salam 1 Malaysia..
Mungkin ramai yang tidak menyedari bahawa kita sebenarnya dinilai daripada bahasa dan cara kita menggunakannya. Daripada bahasa, orang lain boleh mengetahui diri kita seperti mana sifatnya dan seperti mana perilaku yang sebenar. Terdetik pula di hati saya untuk mencoret di sini berkenaan perilaku yang amat mengecewakan apabila seorang pekedai yang langsung tidak menghormati saya dan kawan saya sebagai pelanggannya. Dipendekkan cerita, bahasanya yang biadap dan perilaku yang kurang sopan menimbulkan rasa yang amat marah dalam diri saya dan juga kawan saya itu. Tetapi saya biarkan sahaja dan pendamkan di dalam hati. Semasa masuk di kedai tersebut, lantas dia pun bertanyakan soalan seperti ini,
"Amoi, u nak beli apa moi?" Sambil matanya tidak lepas memandang saya dan rakan saya itu dari atas sampailah ke bawah. Kemungkinan pekedai lelaki itu beranggapan bahawa saya merupakan orang Cina dan membahasakan saya sebagai  'Amoi' yang kebiasaannya sering digunakan dalam masyarakat Cina. Perbuatan pekedai tersebut amat tidak menyenangkan apatah lagi matanya yang sengaja dikenyit-kenyitkan untuk menarik perhatian. Saya mula berasa meluat tetapi apakan daya saya sudah terlanjur membeli barang keperluan di kedai tersebut. Kebetulan pada masa tersebut, saya ternampak akhbar yang memaparkan gambar Ketua Menteri Sarawak yang baru sahaja melangsungkan perkahwinan keduanya. Kemungkinan pekedai tersebut memerhatikan gerak-geri saya lantas dia bersuara lagi, "Amoi, apa nak heran? Jangan lu piker dia sudah tua tidak kuat lagi maa.." Saya berasa sangat geram lantas saya menyuruh pekedai tersebut cepat-cepat mengira harga barang kesemuanya. Dalam masa yang sama, pekedai itu berterusan mengeluarkan bahasa yang amat tidak sopan dan tidak menghormati orang lain. Lantas, saya yang tidak tahan lagi dengan keadaan itu pun bersuara,
"Boleh tak awak jangan berbasa-basi dengan saya? Kalau awak masih berterusan, saya akan biarkan barang-barang itu tanpa dibayar sekalipun." Pekedai itu pun mula menunjukkan muka tersengihnya dan masih juga tidak menampakkan sebarang rasa bersalahnya. "Moi, jangan U marah moi.Nanti u cepat tua maa.."
Saya yang langsung tidak mengendahkannya berlalu dengan hati yang geram dan marah. Saya berjanji yang itu merupakan kali pertama dan terakhir saya membeli barang keperluan di kedai tersebut.

Pengajaran : Belajarlah menghormati orang lain dan menggunakan bahasa yang sopan serta tidak keterlaluan dalam menjalinkan perhubungan sesama kita.

No comments:

Post a Comment