Saturday, January 22, 2011

Alkisah Minggu Pertama Kuliah...

Selamat malam dan salam 1 Malaysia...
Teringat pula pada minggu pertama ke kuliah. Bagi orang lain itu minggu kedua tapi bagi kami yang lewat menghadirkan diri ke kuliah, itulah minggu pertama dan segalanya menjadi tidak keruan. Kisahnya bermula apabila saya dan kawan saya (Rabiaatul Adawiyah) yang awal-awal lagi tersalah masuk bas untuk ke dewan kuliah. Pada mulanya, kami begitu yakin sekali bahawa bas yang dinaiki tepat dan menuju ke destinasi yang dikehendakinya. Entah bagaimana dua orang kawan yang kami tunggu (Kon Lee Pei & Christina Hulo) masih tidak naik walaupun dipanggil berulang kali. Saya dan Rabiaatul pun berasa kehairanan yang teramat sangat lantas dia bertanyakan soalan :
" Deng, betul sik bas yang kita nait tuk?" ( Sayang, betul ke bas yang kita naik ni ?)- Panggilan deng memang dah sebati dalam jiwa kami dan menunjukkan kerapatan hubungan yang terjalin.
Saya pun lantas menjawab,
"Aie, betul la deng. Kenak dak dua ya sik pande masuk?" (Ya, betul la sayang. Kenapa mereka berdua tidak masuk?)
Sementara, Pei berterusan melambaikan tangan dan menunjukkan isyarat yang saya sendiri pun tidak faham. Saya menjadi lebih binggung apatah lagi apabila si Chris menunjukkan tanda pangkah. Saya dan Rabiaatul pula sempat melambaikan tangan dan beranggapan yang kami akan bergerak terlebih dahulu daripada mereka. Sehingga tiba saatnya, si Lee Pei pantas menunjukkan telefon bimbit kepada saya untuk menjawab panggilannya.
"Bie kitak dua salah nait bas. Bas ya agak Pintu Timur," ( Bie, kamu berdua salah menaiki bas. Bas itu menuju ke Pintu Timur)
Saya dan Rabiaatul pun turun mendapatkan mereka dengan perasaan sedikit malu berikutan ramai mata yang memandang. Lantas kami saling berpandangan dan ketawa terbahak-bahak mengenangkan kisah yang dialami sebentar tadi. Semangat hari pertama ke dewan kuliah mambawa 1001 kelucuan yang tidak akan dilupakan sampai bila-bila.

No comments:

Post a Comment