Tuesday, February 22, 2011

Situasi 9 : Tawar Menawar

Peristiwa ini berlaku di pekan Tanjong Malim pada suatu petang yang indah. Saya dan kawan saya Kon Lee Pei berhasrat untuk berjalan-jalan di sekitar pekan memandangkan pada hari tersebut merupakan hari cuti. Lee Pei kemudiaannya mengajak saya untuk masuk ke sebuah kedai jam yang terdapat di pekan tersebut. Pada mulanya saya tidak berapa tertarik untuk masuk ke kedai tersebut tetapi setelah melihat dan meneliti jam-jam yang dipamerkan di kedai tersebut,tiba-tiba saya terlihat sebuah jam yang sangat cantik dan menarik perhatian saya. Apabila melihat kepada harganya, saya rasa sangat terkejut. Betapa mahalnya jam tersebut. Lee Pei sempat membandingkan harga jam tersebut dengan harga seurat gelang tangan emas. Walau bagaimanapun, saya tetap menyimpan hasrat untuk membelinya dan pada masa itu, saya cepat-cepat teringat kata-kata seorang pensyarah yang pernah menyatakan bahawa dalam hidup ini kita perlu bijak berunding dengan orang lain. Maka, bermulalah cerita antara saya, Lee Pei dan penjual jam tersebut dan berlakulah juga percampuran bahasa yang lebih kepada bahasa pasar.
Saya : U jual ini jam berapa?
Penjual : RM ***
Saya : Mahalnya. Tak boleh kurang ka??
Penjual : Ini sudah murah maa..
Lee Pei : @#$%^&*@#$%^&*@#$%%^&* (Bercakap menggunakan bahasa Cina dengan pekedai tersebut. Saya pula hanya mendengar perbualan mereka.)
Saya : U kasi la murah sikit. U untung saya pon untung.
Pekedai : Haiya..20 % la kasi U.
Saya : Kurang sikit lagi boleh tak??
Pekedai : Kurang lagi?? (sambil ketawa) Susah ooo...
Saya : Mana ada susah. U just turunkan sikit lagi la.
Pekedai : Berapa U mau??
Saya : About 50 % diskaun.
Pekedai : Wah..!! Sudah sepaluh harga maa..
Saya : Tak apa la. Sekali sekala U bagi diskaun dekat saya.
Pekedai : Hurmmm...boleh la..( Sambil ketawa )
Lee Pei : @#$%^&*&^%$#@#$%^&* ( Masih bertutur bahasa Cina dengan pekedai tersebut dengan mesra)
Berdasarkan situasi yang dialami di atas, ia bukan sahaja berkaitan dengan penawaran harga tetapi bagaimana penggunaan bahasa dalam masyarakat majmuk yang terdapat di Malaysia. Masyarakat bukan Cina kebiasaannya cenderung menggunakan bunyi dan tiun seperti bahasa orang Cina semasa berinteraksi dengan mereka. Amat diakui penggunaan bahasa yang formal dan rasmi dalam penggunaan konteks seharian agar payah dilakukan kerana masyarakat sudah biasa dengan penggunaan bahasa pasar yang dilihat semakin meluas abad ini. Justeru, elakkan penggunaan bahasa rojak yang bercampur-aduk kerana ia akan memusnahkan bahasa Melayu itu sendiri suatu masa nanti. Sekian.

No comments:

Post a Comment