Monday, March 7, 2011

Situasi 17 : Anak Tercinta

Berpisah dengan anak kesayangan dalam jangka waktu yang lama betul-betul membuatkan saya menjadi perantau yang kerinduan di negeri orang. Bukan mudah untuk menghadapinya tetapi saya berusaha untuk tabah dan sabar berjauhan dengan permata hati saya. Setiap kali saya merinduinya, saya pasti akan menelefon Xavia tanpa mengira masa dan waktu. Bagi saya, itulah satu-satunya cara untuk saya melepaskan rindu yang tidak tertahan. Dahulu, setiap kali telefon saya akan berasa puas sekiranya dapat mendengar Xavia gelak ketawa. Maklumlah pada waktu itu, Xavia belum tahu bercakap dan tidak mengerti apa-apa yang diperkatakan orang di sekelilingnya. Namun, apabila usia Xavia sudah menganjak ke angka 1, Xavia sudah pandai menyebut satu patah kata dan kini Xavia sudah bijak bercakap dan faham setiap kata-kata yang dilontarkan kepadanya. Saya berasa sangat terharu dan gembira apabila mendengar Xavia bercakap di corong-corong telefon setiap kali saya membuat panggilan kepadanya yang jauh di mata. Berikut merupakan perbualan antara saya dan Xavia :

(Xavia)
Saya : Halo Xavia..
Xavia : Lo mamy..Mamyyyy !!!! (sambil menjerit-jerit memanggil saya)
Saya : Ye sayang…kini mamy nadai mang? (Mamy pergi mana sayang)
Xavia : Mamy cekol. Pan biun..tinggi ! (Mamy pergi sekolah. Naik kapal terbang tinggi-tinggi)
Saya : Alololo…kacih mat Via kena tinggal mamy.. sayang mamy dulu mang..(Kesian Xavia ditinggalkan oleh mamy. Cium mamy dulu sayang)
Xavia : Muuaaahhh..lap u mamy (muuaaahhh..love u mamy)
Saya : muuaaahhhh…love u too sayang. Belagu dulu diak mang. (sayang menyanyi dahulu boleh tak? )
Xavia : “ibu…ibu…kaulah tatu hatiku
Bila ku berduka, kau ibur slalu
Ibu..ibu..kau tatu hatiku”
Saya : apuuu..pandai sulu mamy belagu Ibu ! (Wah, pandainya buah hati mamy menyanyikan lagu Ibu.
Xavia : hek hek hek (ketawa bangga)

Kepetahan Xavia bercakap membuatkan saya semakin merinduinya saban hari. Justeru, sehari saya tidak bercakap dengan Xavia, seolah-olah ada sesuatu yang tidak lengkap dalam hidup saya. Ibu saya turut memberitahu bahawa Xavia sekarang sememangnya sudah pandai berkawan dan berinteraksi dengan orang-orang yang berada di sekelilingnya. Saya pula hanya menghitung hari untuk menghabiskan saki-baki hidup sebagai pelajar di UPSI untuk meluangkan sepenuh masa saya kepada suami dan anak tercinta.





No comments:

Post a Comment