Friday, March 11, 2011

Situasi 30 : Laras Bahasa

Pelbagai perkara yang dipelajari oleh kami semasa mengikuti pengajaran makro semalam. Antaranya ialah penggunaan laras bahasa mengikut bidang. Kawan saya yang mengajar mengatakan bahawa kita perlu menggunakan laras bahasa yang bersesuaian semasa berinteraksi dengan orang lain. Antara laras bahasa yang diajar semalam iaitu laras bahasa sains, ekonomi, biasa dan sukan. Mengikut Azhan, iaitu kawan saya yang membuat pengajaran makro, dia mengatakan bahawa setiap laras bahasa tersebut mempunyai bahasa-bahasanya yang tersendiri. Misalnya dalam laras bahasa sukan, perkataan seperti menendang, menggelecek, gol dan sebagainya menunjukkan bahawa laras bahasa tersebut tergolong dalam laras bahasa sukan. Begitu juga halnya dengan laras bahasa ekonomi.

Berikut merupakan contoh laras bahasa sains :
Air hujan secara semula jadinya berasid sedikit kerana tindak balasnya dengan gas karbon dioksida dalam atmosfera untuk membentuk asid karbonik. Nilai pH air huajn ialah 5.6.

 Dalam laras bahasa tersebut pasti akan ada perkataan umpama melambung tinggi, menjunam, kenaikan dan sebagainya. Penggunaan perkataan tertentu ini menunjukkan laras bahasa yang digunakan. Justeru, sebagai seorang bakal guru bahasa, kita perlu bijak membezakan antara satu laras bahasa dengan laras bahasa yang lain supaya mudah untuk kita berkomunikasi dengan orang lain. Profesion kita dalam bidang perguruan memerlukan kita bijak berbahasa selain daripada memartabatkan bahasa itu sendiri.

No comments:

Post a Comment