Monday, March 14, 2011

Situasi 37 : Bahasa Kadazan

Mempelajari bahasa orang lain bukannya sesuatu yang mudah. Masa yang banyak diperlukan untuk memahami sesuatu ujaran.  Begitu juga dengan saya. Kawan yang sebilik dengan saya merupakan orang Kadazan dan dia berasal dari Sabah. Semenjak sebilik dengan Sharon, saya mula tertarik untuk belajar bahasa Kadazan kerana saya ingin meluaskan lagi pengetahuan berbahasa memandangkan negara kita terdiri daripada masyarakat majmuk yang berbilang kaum dan agama. Tidak salah sekiranya kita ingin belajar bahasa orang lain supaya lebih mudah untuk kita berinteraksi dengan orang lain. Kita beruntung hidup di dalam sebuah negara yang mempunyai rakyat yang berbilang kaum dan juga bahasanya. Berikut merupakan bahasa yang telah saya pelajari dengan Sharon.

a)    Saya mahu makan
 Mangakan oku

b)    Perut saya sakit
 Orual tian ku

c)    Hari ini hujan turun dengan lebat
Ologod rasam tadau baino

Walaupun mengambil masa yang lama untuk belajar dengan Sharon, namun saya tetap berpuas hati kerana dapat belajar bahasa kaum lain yang terdapat di Malaysia ini. Begitu juga dengan Sharon, dia turut mempelajari bahasa Iban daripada saya. Kami berdua saling mengajar antara satu sama lain dan timbul keseronokan dalam waktu yang sama. Selain dapat mempelajari bahasa yang baru, saya dan Sharon juga dapat mempereratkan hubungan kami sebagai kawan dan seterusnya teman sebilik.

No comments:

Post a Comment